tirsdag 18. august 2009

Konstriktiv perikarditt og andre vanlige ord

Hmmmm....

Jeg satt og leste anmeldelsene til Jo Nesbøs siste bok Panserhjerte og begynte å lure på hva dét ordet egentlig betydde. Skjønte jo at ordet i denne krimboksammenhengen trolig henspeilet seg til en slags "hardhudhet," ala et kaldt og ufølsomt hjerte, eller at hjerteveggene er tykke og ikke slipper inn følelser.

Jeg 'tok en wikipedia' og ble auto-geleidet til Konstriktiv Perikarditt...



Ehhh, javel?

Jeg leser: "Dette er i mange tilfeller en senvirkning av en betennelse i hjerteposen." OK, tenkte jeg, det kan jeg forstå. Men så kom fremmedordene: "Det kan ha idiopatiske årsaker. Det inkluderer postviral perikarditt."

Øhh...Øynebrynene mine trakk seg nærmere hverandre.

"Mediastinal. Purulent. Myocardiell. Pulmonær asbetose. Diuretika."



Jeg tenkte på den setningen jeg pugget på gymnaset: 'Hvorfor bruke fremmedord når det finnes så mange adekvate, homogene og stringente synonymer i det norske vokabularet?'


Nei, jeg holder meg til Ufølsomt Hjerte, jeg!




Forøvrig:
Konstriktiv: Sammensnørt
Perikarditt: Betennelse i hjerteposen
Idiopatisk: Medisinsk ukjent
Postviral: Forutgående årsak
Mediastinal: Lymfeknuterelatert(?)
Purulent: Varig
Myocardiell: hjertemuskel-relatert
Pulmonær: Kollapset (?)
Asbestose: sykdom forårsaket av asbest
Diuretika: En vanndrivende medisintype

3 kommentarer:

  1. Postviral: Det følger etter en virusinfeksjon
    Mediastinal: sentralt i brystet (altså i det området hjertet befinner seg)
    Purulent: En bakteriell infeksjon som produserer puss, puss er purulent
    Pulmonær: Har med lungene å gjøre (kommer an på sammenhengen)

    Resten var greit :-)

    LE

    SvarSlett
  2. I medisinen er de norske synonymene ofte veldig upresise dessverre. Derfor bruker man fortsatt mye gresk og latin. Men utviklingen går den rette veien, de medisinske miljøene er nok litt på gli selv om det går tregt.

    LE

    SvarSlett
  3. Takker for korrigeringene! :-)
    Prøvde å google frem betydningene av ordene, men likevel... 'Onomatepoetikon'

    Klem
    Rolf

    SvarSlett