torsdag 20. august 2009

Burkini ...



Første gang jeg hørte dette ordet, trodde jeg at det var et språk... at en person fra Burkina Faso snakket burkini.. men den gang ei.



En burkini er et plagg, betegnet med et ord dannet av burka og bikini...




Bildet til høyre er ikke en burkini... :-) he he











Burkinien minner vel egentlig mest om en våtdrakt med hette og er laget for muslimske kvinner som ønsker å være tildekket når de bader...





Dette er en såkalt burkini...


Drakten har skapt endel diskusjon og man har opplevd episoder med kulturkræsj.




Blant annet ble en muslimsk kvinne avvist da hun møtte opp ved et bad i Paris. Ledelsen ved badet hevder kvinnen ble avvist på grunn av hygieniske regler og viser til et allment forbud mot å bade påkledd.


Ordfører Gianluca Buonanno i byen Varallo Sesia nord i Italia har lagt ned forbud mot burkinien. Synet av en maskert kvinne, kan opprøre små barn; for ikke å snakke om de hygieniske problemene, sier Buonanno.








For mitt vedkommende kommer spørsmåls-stillingen todelt; det religiøse aspektet og de hygieniske forhold.





Religiøst aspekt:
Om burka er et påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon, er omdiskutert. Draktvalget er ikke omtalt i Koranen. Det sies dog at muslimske kvinner bør bære klesdrakt av en slik type at den ikke skal gi menn fysisk tiltrekning... unngå å vekke begjær... Og at den skal ære mannen på en slik måte at bare kvinnens ektemann skal kunne se henne. Kvinnen 'tilhører' (er eiet av) familien og hjemmet. I vestlige land tilhører kvinnen 'ingen' (og alle!) og på et vis blir hennes kropp nærmest ansett som en del av hennes valuta... (Drøyt sagt, kanskje?).
Jeg tenker; hvordan bader muslimske kvinner på stranda i Saudi-Arabia? Med klærne på? Eller; bader de på stranda i det hele tatt? Jeg kan ikke huske å ha sett bilder av noe sånt...
OK, når så muslimske kvinner, som er i et vestlig land, og vil/må holde på sine tradisjoner, plutselig vil gjøre som vestlige kvinner og ta seg en dukkert i sjøen, da tvinger altså dette plagget - burkinien - seg frem.
Jeg kan forstå (om jeg setter godviljen til) at noen mennesker ikke ønsker å vise frem kroppen sin, men dette kan ikke være av religiøse årsaker. Har lest såpass mye av religiøse skrifter at jeg tør påstå at ingen av de krever en slik tildekking ved dagligdagse gjøremål. At muslimske kvinner dekker seg til må da grunne i tradisjoner og krav (fra menn?). Jeg er ikke den som viser frem kroppen min særlig mye, jeg heller, men det grunner i sjenanse.

Hygiene:
Jeg husker da jeg som guttunge skulle i svømmehallen. Det var alltid vakter der som sjekket at vi hadde vasket oss godt - og badebuksen også - før vi fikk hoppe i bassenget. Og sånn gjorde vi før vi hoppet i sjøen også.
Hadde vi snakket om at muslimene brukte en ordentlig våtdrakt (som dykkere bruker), så hadde vi trolig ikke snakket om hygiene-problematikk. At folk vil hoppe i havet med klærne på, driter jeg i (det får være deres problem - og hva er egentlig poenget med å bade med klær på???), men at folk skal ned i et 'innestengt' basseng - med klær på! - sammen med andre mennesker, det blir veldig drøyt, synes jeg. En bakteriebombe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar