tirsdag 15. september 2009

Valgkamp-strategi

Det er mange måter å drive valgkamp på, også for de som ikke stiller til valg eller fremmer et parti, altså den vanlige mann og kvinne i gata eller hjemmet..
Jeg har i de siste ukene fulgt med på en blogg av Hildegunn… Hun er et geni av en sosialist! Og en virkelig intelligent motstander av FrP. Men det jeg snakker om her, er også en nokså fordekt og litt stygg måte å jobbe på.


Hildegunn er i sin blogg forkledd seg som ihuga FrP-tilhenger, og driter seg ut for alt hva hun er verd der.
Jeg er ikke sikker på hva denne metoden kalles (noen som vet?), men veldig mange personer går fem på, og de (også FrP'ere) tar avstand fra hennes FrP-politikk og vil ikke la seg bli identifisert som tilhengere av et parti som mener dette. Dette skaper selvsagt noe usikkerhet blant høyre-ekstremistene.

Det er flere detaljer i bloggen hennes som jeg vil trekke frem:

  • Et veldig ukomplisert menneske: Hun legger med fullt overlegg inn skrivefeil og gjør seg altså sløvere og dummere enn hva hun er. Det er gjort med en nydelig finesse – ofte på ørlite vanskelige ord - slik at man ikke kan ta henne for å være direkte dum, eller kanskje hun bare har det så travelt med å skrive at trykkfeilene florerer?
  • Faktafeil: Hun slenger inn feil om sosialismen, og de er av en såpass tydelig dimensjon at man trolig må være ekstremt langt ute på høyresiden for å kunne tro det. Og det er jo nettopp det Hildegunn vil ha oss til å tro at hun er. Målet er selvsagt å hentyde at sånn er jo mange FrP’ere.
  • Ihuga: Hun bruker uttrykket ”Vi FrP’ere” og driter seg nokså tydelig ut, men med en underlig mistenkelig smak av at hun virkelig mener det hun skriver.
  • Skoledum: Hun fremstår uten de store matematiske ferdigheter og tiltrekkes av meget enkle løsninger, uten tanke på konsekvensene.
  • Rasisme: Vigrid og ”ren arisk rase” er ikke langt unna …Kongeriket Norge!

Jeg sakser fra bloggen:
"Nå er valget her! Vår time er kommet!! Og jeg vet alle mine fans vil gjøre sin borger plikt og stemme fro FREMSKRITT Å FRIHET Å FORNYING! Og det er bra! Jeg apaludereer deres innsats!! Men kan man gjøre mer for saken?! JA! Kjenner du en sosialist? Har du venner eller kolleger eller familie eller annet som du vet er sosialster? Da er det din plikt om du virkelig ønsker fornying å hindre dem i å stemme på de udemokratiske sosialistene! Parker dem inne! Kom på uanmeldt besøk i det de har tenkt å dra å stemme! Bare kreaiviteten setter grenser! Jeg ønsker dere alle lykke til! Legg gjerene igjen deses valg historier i kommnetarfeltet!!! Følg med!!"

Kommentarene på bloggen hennes har ikke uteblitt = morsom lesing...

Som sagt, dette er også en form for valgkamp...

1 kommentar:

  1. Har lest litt på denne bloggen og det virker unektelig temmelig oppkostruert. I så fa, bra laget, for jeg lot meg til dels lure. Først.
    Og kommetarene er helt konge!
    LE

    SvarSlett