mandag 7. september 2009

Guttehumor versus jentehumor...

Kjæresten min sa forleden at det ikke var veldig morsomt det jeg nylig hadde skrevet på bloggen. Det var typisk guttehumor...
Dét er helt greit. Slikt tåler man. Jeg skriver såpass mye rart at man kan ikke treffe hver gang, eller rettere sagt; man håper man treffer noen ganger.. He-he.. Og det er jo så herlig at vi har ulik smak! Tenk hvor kjedelig alt ville ha vært om alle likte det samme.

Men guttehumor?
Versus?
Jentehumor?

Hmmmm... dette må jeg fundere på...

Det er jo umulig å spesifisere dette. Vi har skaleringer og graderinger i alt. Kan jo ikke ha en fasit her, men man kan jo prøve å generalisere litt - med full viten om at noen/mange vil falle utenfor...

Som gutt kan jeg selvsagt mest om hva gutter ler mest av. Og jeg må nesten bare tippe at begrepet jentehumor er noe ala Anne Kat Hærland som står og forteller morsomheter om seg selv og sine treff med menn, at menn ikke forstår og om egen kropp etc.
Nevrotisme. Kalori-telling. Selvutvikling. Overanalysering. Kroppslige utfordringer.
Jeg tror at jenter har en mer sofistikert humor enn menn.
Vi gutta har en platt humor egentlig, så det skal ikke mye til for å overgå oss der.

Kanskje ordet sofistikert er feil her. Opphøyd? Mer raffinert? Nei, kanskje mer dagligdags og jordnært?
Jenter vil kanskje si at den humoren de ler mest av er den som de kjenner seg igjen i, i dagligdagse situasjoner, i reelle situasjoner, i noe de har vært borti selv eller som de faktisk kunne ha opplevd. Gjerne om egen kropp eller tankesett eller barneoppdragelse, eller om gutter som ikke forstår...

Jeg tror gutter overdriver mer, og overdimensjonerer poenget. Gutter vitser sjelden om trivielle saker, f.eks som kroppspleie, kaloritelling, analyse av samboerforholdet, aftershavetyper, etc.

Jeg fortalte en historie forleden som inneholdt en oppblåsbar sex-dokke. 'Dette er typisk guttehumor,' fikk jeg vite.
Dagen i forveien hadde jeg lest en blogg om akkurat dette. Det var ei jente som freste ut sin antipati mot slike dokker. 'Fy faen, gutter! Er et hull bare et hull for dere??? Klarer dere virkelig å putte kuken deres inn det derre der?? Fy faen!'
Hva er det med dere jenter?
De fleste av dere har jo dildo!
Skulle tro at mange av dere led av veldig dårlig selvtillit? Ser dere på en dokke som en konkurrent?
Anyway... dette ble en utskeielse, et avvik fra temaet ...

For meg er bruk av slike 'ekstremiteter' (som dokker, utenkelige situasjoner, overdrevne episoder) endel av min humor. Ja, gjerne guttehumor. Jeg bruker vitser som en slags flukt fra virkeligheten. Når jeg ser fotball og noen blir 'sakset' ned, så ser jeg for meg ei .. ja, nettopp ei saks. Jeg kan se for meg en back som kommer løpende med ei saks for å klippe ned motstandere. Det er en overdreven eller umulig situasjon. Men trolig typisk guttehumor. Kanskje guttehumor er fleiping om absurde situasjoner man aldri har vært i eller kan komme i?

Jenter kan bli forsmådde og setter seg ned med iskrem, når man egentlig burde kjøre diett. 'Uff, ja, tenker mange jenter. Kjenner meg igjen der...' Eller; hva gjøre når puppene lekker av melkespreng etter fødselen? Dette er tydeligvis også humor. Jentehumor. Snakker vi egentlig om en tanke galgenhumor? Altså humor som fleiper med situasjoner man er i eller har vært i?


Mange jenter digger TV-serier som Frustrerte fruer, Greys Anatomy, eller filmer som Bridget Jones Dagbok, eller bøker som Isfolket... (ja, jeg vet at jeg generaliserer og at mange jenter kan føle seg utenfor denne karakteristikken). Er dette fordi de kjenner seg igjen i noe av det som foregår?
Mange gutter leser om revolvermannen Morgan Kane, ser Two and a half men og Cheers, og Rocky-filmene (ja, jeg vet at mange gutter kan føle seg utenfor denne karakteristikken). Er dette fordi det er totalt uten realisme for den enkelte gutt? En flukt?

Er vi her ved en slags hovedårsak bak begrepene guttehumor og jentehumor??
Jenter vil ha gjenkjennelseshumor, og gutter vil ha overdreven flukt-humor?

Uff, dette ble en umulig egen-diskusjon selvsagt.
Tipper 95 % av både gutter og jenter havner midt i mellom disse ytterpunktene.
Men det var et forsøk, Rolf!

Og jeg er veldig glad for at jenta mi ikke alltid deler min (tildels) syke form for humor!!










kvinnesyn...

1 kommentar:

  1. He he...tror kanskje du er inne på noe her. Jeg sa vel at den historien var så usannsynlig? Altså det kunne ikke ha skjedd i virkeligheten. Jeg vet ikke. Men jeg syns du resonnerer bra.
    Godt at du syns det er greit jeg ikke ler av alt!
    LE

    SvarSlett