torsdag 6. august 2009

Tattoo

Har aldri vært stor tilhenger av verken tatoveringer eller kroppssmykker (piercing), ei heller vanlige smykker eller ringer. Knapt make-up… Jeg er veeeeldig gammeldags sånn.

Mennesker har jo alltid pyntet seg, fra tidenes morgen – i hvert fall kvinnene. Men nå tar det litt av synes jeg. Nå er det ikke bare pynt. Nå er det også for å provosere eller komme med kunngjøringer… Eller for å være morsom.

Etterspørselen etter tatoveringer har tatt helt av.
Denne tegnekunsten som består av å legge pigmenter under huden for å lage en permanent kroppsutsmykning, er en over 2000 år gammel kunst, men i Europa mest kjent gjennom sjøfolkene som reiste utenriks i det forrige århundre:




Anker og hjerter og kanskje et navn eller et betydningsfullt ord - tatovert over brystet eller på overarmen…

Dette gav dem en viss identitet, og viste i det minste at de var sjømenn. Ankeret ble et symbol på yrket og livsstilen.
Senere har dette utartet synes jeg. Nå tar jo hvem som helst en tatovering som ikke har noe med personen å gjøre. ”Jeg skal ha et anker på foten for det synes jeg ser stilig ut…” Særlig!








Etter sjømennene var det først og fremst ungdomsgrupper på 1970-’80–tallet som stod i opposisjon til det etablerte voksensamfunnet som begynte å bruke tatoveringer, spesielt i punkmiljøene.

Jeg skal ikke dra hele historien og utviklingen her, men har lyst til å hoppe direkte til dagens situasjon, spesielt i retning av de morsomme, de voldsomme og de kunstneriske tatoveringene som lages for tiden.








SEX-fikserte taoveringer er visstnok i skuddet. Både kvinners og menns edlere deler blir 'dekorert.'

Her har du et rimelig overdrevet eksempel:































Tatovering er en relativt irreversibel handling.
Tatoveringer blir på kroppen din for resten av livet.
Utviklingen og utbredelsen av denne moten er altfor vill etter min mening.

En tatovering på et godt synlig sted er kanskje ok når du er 18 og opptatt av å være kul.
Det er ikke sikkert det er like moro å ha den der når du er 32 år og søker om en direktørjobb eller liknende?
En dødningeskalle midt i panna er kanskje kult blant gutta i gjengen...
Å tatovere sin ungdomskjærestes navn på strategiske steder er sikkert populært der og da...
En tatovering som for eksempel tar opp mesteparten av ryggen og som du skammer deg over når du er litt eldre, vil kanskje kunne hindre en kvinne i å ha kjoler eller topp med bar rygg hele resten av livet?!?
Det finnes selvsagt små lekre tatoveringer, men uansett synes jeg at langt større varsomhet er på sin plass når det gjelder tatoveringer.
Og for min del? Gi meg ei piercingfri, tattoo-ren, kun lett-sminket jente! Anytime.

Avslutter med et rasshull-bilde av foregående modell...




















1 kommentar: