onsdag 5. august 2009

Molde-Rosenborg; før kvartfinalen 9/8-09

Jeg er Kratter.

Og mektig stolt av det.








For ca 1 år siden diskuterte vi vårt forhold til Roseborg-tilhengerne på vårt Tornekratt-forum. Og der dukket det opp mange historier.


Her er noen av de gjengitt:


Vi mange Krattere har flere og ulike årsaker til hvorfor Trondheims mest kjente fotball-lag har blitt MFK-patriotenes største hat-/hoved-motstander. Jeg - for min del - ble banket av en RBK-patriot i 1976. Da var jeg 11 år. Det var oppstarten til at jeg ikke ønsker det laget noe godt. Senere har man jo opplevd mange små-episoder med overfulle og provoserende RBK-supportere.
En gang på det som nå heter Petrines i Molde var det en gjeng med Svart-Hvit-kledde trøndere der kvelden før kamp. Jeg hadde på meg blått og slappet av med dagens avis. En trønder måtte spy, så han løp vekk fra bordet han satt på - retning toalettet - bråsnudde, kom mot meg, 5 meter unna, mens spyet begynte å komme og brakk seg over Tornekratt-genseren min.Hatet er sterkt. Begge veier.


De skrev RBK på molde domkirke før en kamp på gamlestadion. Noe som er uakseptabelt, kirka har tilgitt dem med å spill rbk sang på klokkespillet, noe som er verre å banne i kirka, jeg har ikke tilgitt dem og kommer aldri til å gjøre det heller!Men noen av supporterne går det an å komme over ens med også. Skal ikke ta alle under en kam....Aafk kommer aldri å bli ett så stort hat lag som RBK var og er! Bare hør i krattet synger vi noen ganger om aafk? NOPP!!!


Det er mange enkeltepisoder som gjør at jeg har et heller anstrengt forhold til bartene. Det jeg har sett med mine egne øyne er nok til å holde et hat ved like. Det er greit at jeg hadde en lignende episode som rolfan2 (første historie) i barndommen der jeg fikk en på trynet, men jeg husker også at trønderjævlene var de første som byttet ut plaststengene på flaggene sine med stenger av tre lik de som er på kosteskaft eller 2tom2tom;-stokker. Ufattelig at de slapp gjennom vaktene på gammelstadion der det eneste som skilte supporterne fra hverandre var noen få vakter. Da jeg var 16 ble jeg centimetre fra å få en flenge i ansiktet da jeg ble angrepet av en rabiat trønder med et slik flagg. I enden av flagget var det slått inn en spiker der spikerhodet var filt av til en spiss. Trønderen brukte flagget som et stikkvåpen og han støtte det mot ansiktet mitt. Jeg kjente stangen stryke kinnet mitt uten at spikeren traff meg. Heldigvis var det vakter der og de overmannet ham. Hadde jeg vært eldre så hadde jeg helt sikkert anmeldt trønderjævelen. Jeg gransket flagget i etterkant før vaktene stakk av med det.Det som gjorde at trønderen angrep meg var at jeg slengte "din jævla stygging" etter ham, men det var vondord begge veier.En annen episode jeg husker godt var da jeg var på Bare Blå i Storgata i Molde. Der ble to trøndergutter vist høflig ut av ei jente som jeg tror jobbet der (Vanskelig å si om hun jobbet der eller bare var innom. Hun var kledd i finklær, men hadde på seg et moldeskjerf). Trønderguttene kranglet med henne ute på gata før en av dem plutselig gav henne en på trynet så hun havnet i asfalten. Hun blødde neseblod og ble tatt hand om av noen som løp til. Trønderjævlene løp bortover Storgata retning stadion og ble borte i mengden. Det var etterhvert mange som fikk vite om hendelsen og det ble bråk etter kampen. Ellers kan jeg nevne at jeg har sett fulle trøndere som har pisset inn bilvinduer som var på gløtt. Jeg har sett "Rosenborg" tagget på en av kirkebygningene. Jeg har sett trøndere skubbe små moldesupportere inn i murvegger og stjæle skjerfene deres. Jeg har også sett trøndere kaste tomme flasker på parkerte biler. Og alt dette har skjedd her i byen. Tenk da på hvordan vi blir og har blitt behandlet på bortebane.


Å bruke ordet hat i forbindelse med fotball er svært sterkt. Hat er en intens følelse av uvilje overfor en person, en gjenstand, et sted, en handling, et fenomen og så videre. Hat er ikke fornuftsstyrt, men kan være en blanding av andre følelser som mislikelse og forakt, svik og skuffelse. Etter å ha tenkt igjennom hva det innebærer å hate vil jeg slå fast at jeg HATER Rosenborg, Trondheim og alt hva dette står for av hele mitt hjerte. Hva hatet bunner i er nok en kombinasjon av den arrogansen byen, klubben og trøndere generellt viser ovenfor oss Romsdalinger. Jeg har til dags dato tilgode å møte en ydmyk og hyggelig trønder. Har svært mange historier om disse kampene men de aller fleste egner seg ikke på trykk og den dag idag er nok hatet like levende og intenst blandt 'den eldre garde' som det var for 10 - 15 år siden, men ikke like utagerende vil nok svært mange si. Jeg håper Rosenborg taper alle kamper de spiller, det gjelder også ute i Europa, jeg unngår å handle på Rema 1000, drikker ikke hjembrent, hører ikke på trønderrock, flyr aldri fra Værnes osv....Hatet er der svært levende som det har vært fra tidenes morgen og jeg både håper og tror hatet er gjensidig. Men at Rosenborg har og har vært en fotballgigant i norden hersker det ingen tvil om, men det betyr for meg faktisk ingenting. Det handler ikke om fotballen så mye, det handler om identitet, følelser og tilhørifhet. Den kan de aldri ta fra oss og uansett resultat bæres de blå fargene høyt hevet på lørdag.Trøndersk hat hilsen...


**************
Pr idag er Rosenborg og Molde de ledende lag i hjemlig serie. Molde har imponert med feiende flott angrepsfotball og vunnet noen store seiere, mens trønderne er ubeseiret på 18 kamper.


Gud, jeg håper de blå-hvite FEIER (!) dem av banen nå på søndag!!!!! UHHHHH!!!






12 kommentarer:

  1. jeg har siden jeg ble født en vinterdag i 92 blitt oppdratt til å hate rosenborg. jeg hadde en bestefar som brydde seg lite om fotball, men var fornøyd så lenge rosenborg tapte kampene sine(trist at han ikke har levd de siste årene). jeg har en far som sier at det eneste jeg kan gjøre for å ikke lenger være hans sønn er å ta på meg en rosenborgdrakt. jeg fikk senest i fjor en knyttneve i bakhodet da jeg stod i kø på torget katekjøkken i molde av en nidaros ultra. jeg vil påstå at hatet mitt er like sterkt som mange av de i den "eldre garde". jeg tenker hver dag på hvor sterkt jeg missliker rosenborg og ønsker av hele mitt hjerte en moldeseier på søndag.

    SvarSlett
  2. Hehe... "Oppdratt til å hate Rosenborg"? Dette blir bare for dumt. Nå må vi senke skuldrene og slappe litt av. Det er bare en fotballkamp.Greit nok, det er en del historie lagene imellom som ikke er helt bra, men det bør glemmes og fokus bør være på det som forhåpentligvis blir en fantastisk fotballkamp på søndag. Legg bort lillebrorkompleksene for en stund, og nyt det at dere i år har den beste MFK-årgangen på veldig lenge. Lykke til, gleder meg til kampen jeg dessverre ikke får stilt i svart og hvitt på!

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i at dette tross alt bare er en fotballkamp, og jeg kjenner jo en del herlige trøndere. Men det er noe med fotball (og småkrigingen derigjennom) som vi har lang tradisjon for. Egentlig burde det bare være gøy det, men dessverre har det ved noen episoder utartet.

    God kamp!
    Rolf

    NB! / Tillegg: Nå dette er sagt, så må jeg si at ikke unner Rosenborg all verdens suksess, og jeg er ikke begeistret for oppførselen til supporternes derfra...

    SvarSlett
  4. HATE HATE HATE M**** BY

    SvarSlett
  5. Det tar meg ca 2 sekunder å fjerne slike innlegg... men jeg lar den stå litt så folk kan se selv hvor dumt/barnslig noen kan være...

    Lar meg ikke provosere av noen som tydeligvis ikke har kommet ut av puberteten ennå...

    Rolf

    SvarSlett
  6. we're not gonna sit in silence, we're not gonna live with fear.

    SvarSlett
  7. Det ska brettes papirfly i M**** på søndag!!

    Hilsen UN

    SvarSlett
  8. ”Det skal brettes papirfly på søndag” sier vår trønderske patriot UN...
    Dét synes jeg var så spennende at jeg ble sittende og tenke endel... Forventer jo at jeg har med intelligente mennesker å gjøre. Uansett.
    Hva betyr det? ”Det skal brettes papirfly i Molde på søndag”?
    Er det i overført betydning? Ja, det må da være det? De drar ikke på kamp for å fysisk lage papirfly! Nei, her ligger det undertoner – for hvis ikke, så er det jo bare dumt.
    Okei, hva kan det bety?
    Papirfly? Da må de ha papir?
    Har de så mye penger etter Tettey-salget at de skal bruke tusenlapper til å lage papirfly?
    Nei, de vet at vi fikk mere for Mama...(kunne lagd adskillige flere papirfly!)
    Skal de bruke bruke Reitan-penger?
    Nei, de vet at Røkke bruker mer...(adskillig!)
    Skal de bruke papp? Ala Pape... Nei... kan ikke være det? Dét blir for dumt...
    Skal de bruke tegneserier? Lage papirfly utav tegneserie-blader? (Ala fordi Molde er et tegneserielag – tradisjonsrikt og brukt av alle, men et kjedelig kamprop).
    Nei, såååå patetisk tror jeg selv ikke RBK-tilhengere tenker...

    Ser for meg mange scenarioer her, men den ene er dummere enn den andre.
    Er det meg som er altfor enfoldig og har møtt min overmann i en trønder, eller er rett og slett dette innlegget bare dumt?
    Jeg antar i utgangspunktet det første – Jeg tror det beste om mine medmennesker...
    Uansett; Takk for kommentar/innlegg U.N.

    Kos deg på kamp.
    Rolf

    SvarSlett
  9. "Jeg har til dags dato tilgode å møte en ydmyk og hyggelig trønder."

    Hvorfor i all verden skal vi være ydmyke? Det er jo dere som skal være ydmyke mot oss. Vi er og vil alltid være de beste, i alt. Ikke bare fotball. Vær vennlig og svar ærlig på følgende spørsmål, Rolf: Synes du ikke det er hærlig å se Petter Northug knuse all motstand, å rope "barneskirenn!". Han er en ekte trønder. Best og fullstendig klar over det selv.

    SvarSlett
  10. Til sistnevnte: Tusen takk for fint innlegg (prissatt!).

    Jepp, veldig herlig å se Petter Nortug knuse all motstand, og komme med sånne uttalelser.
    Jeg har ikke problemer mer trøndere; jeg sliter litt mer med alkoholpåvirkede RBK-tilhengere, for jeg har hatt litt for mange utrivelige og uønskede møter med de.

    Jeg har møtt mang en ydmyk trønder utenom fotballmiljøet - jobber med flere også.
    Foruten det, så synes jeg egentlig ydmykhet er en dyd...
    Og når du sier at dere er best i alt, så synes jeg det er drøyt selvsagt (Vet at det er lov å ta i og være patriot). Det er veldig mye dere ikke er best i... og det trengs ikke nevnes her.
    At trøndere har (og har hatt) noen gode idrettsutøvere, er jo ikke til å komme utenom.

    En digresjon; ikke meg som har sagt dette om aldri møtt en ydmyk trønder... (sakset).

    He he... men jeg har nesten aldri møtt en ydmyk Rosenborg-fanatiker (siste ord brukt med vilje), og det er vel der min snevre (?) holdning ligger.

    God kamp!
    Rolf

    SvarSlett
  11. Kjære kjære Rolf ,du må ha store problemer
    med deg selv!!! Ikke møtt en trivelig trønder??????????? Du har jo ikke truffet meg...he he

    SvarSlett
  12. Åååå så herlig det var med seier den kampen :):)

    Hilsen Molde.jente

    SvarSlett