fredag 12. juni 2009

Venner



Hva er en venn?


Er litt usikker... Ord som tillit, konfidensial, hjelpsom og trivelig (overfor hverandre) slår meg først.


Jeg er mer sikker på hvem som ikke er venn.


Jeg vanker mye på puber og utesteder... Har mange kjente fjes der. Det er når disse kaller meg 'venn,' at jeg steiler litt. Ikke vet de hvor jeg bor. Vi har aldri besøkt hverandre. Hva heter jeg til etternavn?

Nei, vi er ikke venner. Vi er bekjente på puben - ikke noen venn!

Hva så med kollegaer - mangeårige arbeidskamerater? De kjenner ihvertfall etternavnet mitt og flere vet hvor jeg bor :-)
Er de venner?
Vel, mange av mine nære kollegaer nærmer seg det jeg vil kalle vennskap... Og flere av de stoler jeg på.
Men,... men en venn? Ringer jeg til de på kveldstid bare for å slå av en prat, høre hvordan det står til? Nei...



Selvsagt kan man få fortrolige venner sent i livet, men jeg tror at de kameratene og venninnene man vokste opp sammen med og som man fremdeles har mye omgang med, er de personer som best kan gå under betegnelsen venn. Det er de som kjenner meg, som har sett meg vokse opp, som kjenner mine feil, vet om tabbene som har gjort meg til den jeg er, som likevel aksepterer meg, og som vet at - overfor de - så er jeg til å stole på.



Alle har vi en fortid.


Det er fortiden som skaper oss, lager oss til den vi er idag.


Mange av oss har en brokete bakgrunn - og meget mulig kan man kalle det for livets skole...en god skole... såfremt man lærer av den.

Jeg bor nå på et sted i Norge langt unna barndomshjem og barndomsvenner. Jeg har en rimelig utpreget sosial personlighet, og har aldri hatt vansker med å treffe nye mennesker. Men vennskap...?

Jeg tester av og til ut personer jeg møter ofte. Kanskje jeg lekker ut en personlig sak.. kanskje en løgn.

Jeg forventer at jeg aldri får høre den saken igjen - av andre! Men det må gå tid...

Det må gå tid før man kan kalle noen en venn; en venn som har din tillit og som er har konfidensialitet, og som du liker å henge sammen med.

Og vice versa.

Vennskap krever tid. Og altfor mange hiver rundt seg med ordene 'vi er venner.' Verst er det når man på internet skryter av at man har veldig mange venner f.eks på Facebook.

Jeg nesten spyr...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar