fredag 12. juni 2009

Fotball

Er født og oppvokst i Molde....

SK Rival var første klubb, deretter Molde FK. Fikk 20 minutter som venstreving for A-laget til de Blå-Hvite da vi i en 2.-runde kamp ledet 3-0 og unge Rolfan2 fikk slippe til langt ute på venstrekanten (Kan jo ikke ødelegge nå? :-) )
Men så ble det jenter og alkohol...

Alle mine kamerater holdt med engelske topplag - som f.eks Liverpool, ManU, Arsenal og Leeds (den gangen!).
Jeg skulle være annerledes...
I romjula i '77 så jeg Everton spille mot Coventry og Bob Latchford knallet inn 3 mål. Da var jeg solgt. Jeg ble Toffeeman.
Ihvertfall dersom man MÅ ha en anglo-saxisk klubb å ha et forhold til. Jeg holder fremdeles øye med de, men mine fotball-tanker går nå først og fremst til Katalonia og de spanske teknikerne i blått og rødt. Dét er fotball! Vi snakker Barca!

Jeg liker ikke engelsk fotball. Det er lenge siden jeg har sett en hel kamp mellom 'slike' lag.
Joda, det er full fart og action, men hvor er elegantene? Tilfeldighetene rår! Hvor er de som drar av motspillerne? Hvor er de som legger stikkerne, som er servitører? Ikke i England! Faen ta, jeg banner her, men Premier League ødelegger litt for mange av de mest fantastiske spillerne verden fostrer! Påstand! De kjøpes for penger, puttes i en serie, og blir middelmådigheter fordi de ikke kan utfolde seg. Påstand 2.
Selvsagt finnes unntakene.

Men jeg er glad for at vi i andre og mer tekniske serier har fått sett (og ser!) store talenter/kunstnere utfolde seg. Idag har vi Barca med bl.a. Messi og Edu. Jeg regner med at de fleste voksne/eldre husker Cruyff, Maradona, T.Cubillas, Puskas, Garrincha, etc.

Så et spørsmål til slutt: Tilskuerrekorden i et verdensmesterskap i fotball for herrer: Hvor? Når? Hvem spilte? Antall?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar