fredag 12. juni 2009

Quiz



Jeg elsker quiz! Jeg elsker spesielt nerdete quiz som har en almenn karakter, dvs som man ikke trenger å være faglært, meget lokal eller familiær for å kunne vite svaret på (ala hva het mannen til søstera til naboen til han som hadde en musikkhit i Hellas i 1984?). Nei, men gjerne litt trassige spørsmål om et tema som de fleste (tror jeg) har et forhold til... f.eks:

- 2.verdenskrig: Hva het 'Ørkenreven' Erwin Rommel til mellomnavn?

- Musikk: Hvem skrev "House of The Rising Sun"?

- Fotball: Hva er det eneste Tippeligalaget som Roar Strand har spilt imot og aldri vunnet over?

- Politikk: Hvem ble kalt Tricky Dick?

- Naturfag: Hva er en Newton-meter?

- Geografi: Hvor ligger Sør-Alpene?

- Høytid: Hva heter Glade Jul på orginalspråket?

- Kunst: Hvem tegnet figuren som Manpower bruker i logoen sin?

- Litteratur: Hvem skrev Gullivers Reiser?

- Kultur: Hva kalles teksten i en opera?

- Religion: Hva er en fatwa?



Jeg må her bare skyte inn: Jeg er ikke spesielt flink i alt dette (jo, svaret på disse kan jeg), men jeg higer etter allmenn-kunnskap.

PS! Svarene kan dere google, og jeg tror dere vil finne ut av musikkspørsmålet er det vanskeligste...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar