fredag 20. november 2009

Mor 11 år (far 19); lykkelig.OK???

Jeg limer likesågodt inn internett-lenken med en gang!
Altså: Med sin stolte ektemann Jeliazko Dimitrov (19 år) innrømmer Kordeza (11) at det er litt rart å være mor og ha et barn.
"Jeg pleide å leke med dokker og leker, men nå har jeg min egen leke. Hun er bare så skjønn og jeg elsker henne. Jeg drar ikke tilbake til skolen. Jeg er en mor nå."
Kordeza møtte Jeliazko på lekeplassen i byen Sliven i Bulgaria, pga han reddet henne fra ertende bøller.
Han kan nå straffes til inntil 6 år i fengsel for å ha hatt sex med en mindreårig. "Jeg passerte skolen da jeg så noen gutter som mobbet henne. Jeg ba dem stikke av. Etterpå inviterte henne meg ut på vårt første stevnemøte. Jeg trodde hun var omtrent 15 år."
Kordeza fniser: "Jeg ville ikke fortelle i tilfelle han ikke ville like meg mer."
Innen uken var jenta gravid.
Hun innrømmer at hun aldri hadde hatt seksual-undervisning og visste ikke om hvordan man ble gravid. Hun hadde aldri hatt en kjæreste og hadde ikke hørt om kondomer.
"Jeg visste ikke at jeg var gravid før min bestemor så at jeg hadde lagt på meg. Jeg trodde at jeg bare hadde spist for mange hamburgere."

Kordeza var 5 måneder på vei og levde hos sin bestemor siden foreldrene jobbet på en vingård i Spania.

Bestemor forteller at hun aldri forestilte seg at barnebarnet hadde hatt sex. Hun var jo ei lita jente som likte å leke med datamaskinen, og jobbet hardt med skolearbeidet.
"Da hun fortalte at hun hadde møtt en gutt, kjøpte jeg en graviditetstest til henne. Jeg traff taket da den viste seg å være positiv. Jeg husker hun gråt og gråt."

Byen Sliven i Bulgaria har forøvrig en utrolig rate med unge mødre. I fjor (2008) hadde man 177 tilfeller av mødre under den sexuelle lavalder.
Bestemoren, som faktisk giftet seg som 13 åring, forklarer: "Det er naturlig for våre jenter å få barn tidlig. Det er vår tradisjon. Men jeg ønsket ikke dette for Kordeza. Jeg følte at hun var for ung."
Da Jeliazko fikk høre at han skulle bli far, skyndet han seg hjem fra Spania hvor han jobbet på en gård. "Jeg var redd. Vi planla ikke å ha sex eller få en baby, selv om jeg ble forelsket i henne med en gang."
Kordezas mor forteller at hun regelrett besvimte da hun fikk høre nyheten. "Jeg kunne ikke tro det, men jeg visste at jeg måtte støtte henne."
Familien planla så et raskt bryllup før nedkomsten.
Jeliazkos mor, som giftet seg som 13-åring og fikk ham året etter, forklarer: "Det er veldig viktig for oss kvinner å være gift når vi skal ha barn."
Veldig få mennesker i området stusset. Etter tradisjonen er bruder mellom 14 og 17 år legale og et sådant bryllup mer viktig enn konvensjonelle regler.
Like før bryllupet, fikk Kordeza kynnere. Hun hadde smerter om morgenen og under selve vielsen økte trykket. Hun ble sendt til sykehuset og fødte 20 minutter senere.
Kordeza sier: "Det var raskt men smertefullt. Jeg var veldig glad for å se henne. Hun hadde min nese og Jeliazkos hår. Vi kaller henne Violeta."
Deretter bar det tilbake til vielsen, og hun rakk å bli gift før hun måtte tilbake til sykehuset for å nære sin baby.
En av sykehusets doktorer sier at dette er den yngste mammaen de har hatt.

Bestemoren forteller at Kordeza tross alt er et barn ennå og at hun (bestemora) vil gjøre alt hva hun kan for å se til at Kordeza ikke mister sin leketid og barndom.
Men hennes ektemann Jeliazko får ikke lov å være i nærheten mens granskingen pågår. For å ha hatt sex med ei jente under 14 år kan han få inntil seks år i fengsel.
Han sier at han er redd. Han ønsker å ta vare på kone og barn, men må kanskje sone straff. "Jeg gjorde et feilskjær. Men jeg unnskylder det ikke. Jeg har vakre Violeta nå."

Reaksjoner har ikke uteblitt, men bestemor forteller at hun ikke skjønner hva folk skal ha imot disse to unge menneskene. "Hva har de gjort galt? De er et forelsket ung par!"

Koreza sier at hun ikke ønsker flere barn med det første. En er nok nå.
************************************************'
Og her sitter jeg i Drammen med stoooore øyne og ører og lurer på om det jeg faktisk blir informert om, virkelig er sant?
11 år?
OK, Rolf, sakte nå...
Du har jo selv en datter på 12...
Kan slike ungjenter virkelig være befruktningsdyktig??
Og: Hvordan få det til (rent fysisk)?
Nei, jeg må gå noen runder med meg selv idag, både med tanke på min datter og den holdning som enkelte samfunn har rundt oppvekst/ungdomsår.
Phewww.....

1 kommentar: