onsdag 12. august 2009

De viktige saker

Noen ganger kommer diskusjonen inn på de viktige ting i livet.
Jeg snakker nå ikke om de trivielle elementene som helse, familie, kjærlighet og sånt. Nei, dette deier seg om de vesentlige sidene ved å tilegne seg kunnskaper om essensielle og praktiske gjøren og laden.

Dagens tema: Knekkebrødet! Hva er opp og hva er ned?



Jeg kan ligge våken om natten, vandre hvilesløs omkring, og fundere på dette og andre vesentligheter.
Dette temaet – hva anses som oversiden og hva anses som undersiden av knekkebrødet? - kom opp tilfeldig i en bisetning i en diskusjon på jobben idag.
Diskusjonen foretok en 90 graders sving og penset øyeblikkelig bort fra det faglige til dette viktigere temaet. Noen mente at det hele kom an på selve pålegget. Dersom man brukte syltetøy, så var det naturlig at den siden med de største gropene var oversiden, mens ved bruk av ost (skivet eller krem), så ble det naturlig at den mindre ruglete siden ble ansett som oversiden av knekkebrødet!

Jeg visste at dette spørsmålet kom til å uroe meg i lang tid dersom jeg ikke kunne finne et tilfredsstillende svar.

Jeg trengte faglig hjelp. Av hvem? Wasa, selvsagt!

Først ved hjelp av den elektroniske databehandlingsmaskinen...
På nettsidene stod det ikke svart på hvitt om hva produsenten anså som overside og underside (skuffende!), men som den djevelens advokat jeg er, leste jeg meg fort mellom linjene. Og der stod det jo: ”Frukost. Et sprøere knekkebrød bakt på hvete. Brødet er toppet med gyldenristede vamulefrø.”
Aha!!! Toppet med valmuefrø! Toppet! Altså på toppen, dvs på oversiden!
Jeg fant også flere varianter av knekkebrød. Og det gjentok seg; brødene ble toppet med valmuefrø, sesamfrø, etc.
OK, jeg var ett steg nærmere en god natts søvn...

Neste steg: Produksjonen. Og her ble den forrige tesen bekreftet. Selvsagt er den minst ruglete siden ned, altså underst. Knekkebrødene kommer jo på samlebånd, og blir naturlig nok flatest underst! Og i denne prosessen drysses altså frøene på. På oversiden.

Så om du smører syltetøy på undersiden av knekkebrødet, og spiser det på den riktige måten - selvsagt med oversiden opp - så ta av deg skjorten først!


Ahh, nå ser jeg frem til en rolig og rastfull natt. Neste arbeidsdag er akkurat nå knakende likegyldig... vel og merke dersom jeg ikke begynner å fundere på hvilken vei dopapiret skal henge...

Og der var denne natta ødelagd....

2 kommentarer:

  1. Du Rolf Du Rolf, du er deg selv lik..
    Jan Peder

    SvarSlett
  2. Altså, her må jeg bare si noe. Dette har jeg visst svaret på hele livet. Oversiden på knekkebrødet er selvsagt den siden med frø på, det er ikke noe å diskutere engang. Men man SMØRER ikke den siden! Aldri! Man smører undersiden.Skal du smøre oversiden av et frokostknekkebrød, eller havreknekkebrød for den saks skyld, får du masse frø og sånt i smøret, detløsner. Det er upraktisk. Smøret og pålegget skal på på undersiden, og spises den veien, med oversiden ned!

    Når det gjelder dopapiret. Det skal selvsagt henge med enden ut. Fatter ikke at noen har lurt på det engang. God natt!
    Liv Ellen

    SvarSlett